Monday, September 18, 2017

Ум, срце и тајна

ПОГЛАВЉЕ 1

Ум, срце и тајна

Реч „тајна“ може бити крајње смућујућа. Као и све речи, она је показатељ, али у овом конкретном случају, она указује на нешто што се не може описати, нешто што лежи изван домена у коме ум може да свему да смисао.

Oпет, реч „тајна“ – заједно са многим слојевима њеног значења и њеним дубоким значајем – лежи у срцу источно-православног искуства Бога. Они који приступе Православљу из неке друге хришћанске традиције или потковани западњачким образовањем треба добро да се упознају са овом речју пре него што приступе огромном благу вере и праксе које Православље нуди.

У свакодневном енглеском језику, реч „тајна“ илиmystery“ означава мозгалицу коју треба решити, заврзламу коју треба докучити. Ако се о проблему мисли довољно дуго, наћи ће се неко решење. На Истоку, са друге стране, тајна је област где људски ум не може ићи, где једино срце једино има смисао – и то не знањем, него бивствовањем. Грчка реч mysterion вас уводи у „незнање“ и „неразумевање“ и ту вас оставља. Пошто пристигнете, једино штa можете да чините је да гледате и да се дивите; не постоји ништа за решавање.

Једна од најупечатљивијих карактеристика источног хришћанства је да управо ова реч, „тајна“, описује оно делање Божије које има одређен, одлучан  и вечан значај у животима оних који у њему саучествују. Свакодневи производи – уље, вода, хлеб, вино -, заједно са простим радњама – узношење, благосиљање, прање, помазивање -, постају начини преко којих Бог утиче на наше животе. Ове интервенције, у којима Бог обавља сав посао док се наш једини допринос огледа у томе да будемо припремљени и пристуни, боје и обликују наш живот на начин који не би био могућ у било каквом људском сусрету. Шта више, за разлику од већине људских сусрета, оне нас не воде из места незнања у место знања. Насупрот, Тајне нас уводе дубље и дубље у Тајну која је присуство Самога Бога.


Онима са енглеског говорног подручја може деловати као необична случајност да се реч „mystery“ користи у Православној Цркви за означавање онога што већина хришћана на Западу означава као „сакраменте“. Једно од највећих преображаја кроз које људска личност може да прође се одиграва када када тражитељ схвати да је реч „тајна“ управо оно што особа која приступи и учествује у животу Божијем у Цркви опитује. „Свете Тајне“ су управо оно шта кажу да јесу. 

No comments:

Post a Comment